FADE INTO YOU - A Series of Film Screenings

Thomas D. Trummer präsentiert: episode XV am Mittwoch, 9. Oktober 2013 um 19 Uhr

John Smith: Flag Mountain (Southern Nicosia, looking towards the border with the Turkish Republic of Northern Cyprus) (2010), seamless loop; 8 mins cycle

Menschen hasten zum Morgengebet. Zwei Minarette einer Moschee sind zu sehen, danach der Ruf des Muezzins. Die Stadt erwacht. John Smith zeigt ein bewegendes Porträt von Nikosia, der geteilten Hauptstadt Zyperns. Nun läuten die Glocken der griechisch-orthodoxen Kirche. Daneben wird die stolze türkische Hymne gespielt. Smith filmt vom griechischen Teil in den türkischen Norden. Er zeigt die Dächer und die sich vermengenden Geräusche. Am gegenüber liegenden Hang ist die türkische Flagge großflächig aufgetragen. Neben ihr ein Zitat von Kemal Atatürk. Es erinnert an ein Massaker an 84 muslimischen Männern durch eine griechische Miliz im Jahr 1974.

John Smith (born in 1952) studied film at the Royal College of Art in London and after graduation became one of the main figures at the London Filmmakers' Co-op. He works at the boundaries of documentary and fiction using visual narrative supported by the spoken word. At the beginning, Flag Mountain presents a stationary view of Nicosia, the capital of Cyprus. Two minarets on a local mosque frame the image, while down in the streets people hasten to prayer. In the meantime, the bells of the Greek Orthodox churches start to ring from the southern part of the city. In the background, to the north, a vast flag of the Turkish Republic of Northern Cyprus is painted onto the side of the Kyrenia Mountains that overlook Nicosia, the divided capital of the former island nation. This flag is a memorial to 84 Muslim men who were murdered by a right-wing Greek militia in 1974. At the left, a quote by Kemal Atatürk, the founder of the Turkish Republic, is partly readable. As an acoustic addendum, the national anthem of Turkey starts to play, while daily life and business goes on in the awakening city. The jury of the Oberhausen Film Festival stated in 2010, "Impressively simple, spot on and as exact as a mathematical formula, Flag Mountain by John Smith draws an accurate caricature of nationalism".

Courtesy of the artist and Tanya Leighton Gallery, Berlin

Für die Weinspende danken wir der Gerda und Kuno Pieroth Stiftung aus Bingen am Rhein, die junge zeitgenössische Kunst mit dem Schwerpunkt Skulptur fördert und in einem dreijährigen Rhythmus eine Skulpturenausstellung in Bingen am Rheinufer realisiert. Für die Bankauflagen danken wir Rattan24.

Diskussionsrunde nach dem Motto: VIEW, DRINK AND DISCUSS

Kostenbeitrag 3,- Euro. Wein gratis. (Die Ausstellung ist zur Zeit wegen Umbaus geschlossen)

Wir freuen uns auf Ihren Besuch in der Kunsthalle Mainz!